Hård helg…

Det har varit en helg i motorsporten tecken!
Fredag efter jobbet var det attacktvättning av alla fordon & släp plus lastning av alla prylar, inte klart förrän sent fredagkväll.
Lördag 06.00 avresa till Kalix för att skruva riktig racerbil åt Kenneth, hemma igen 18.00 och avresa mot Skellefteå en kvart senare. Hemma igen och urlastat & klart söndag 21.30, det kanske inte är så konstigt att ”oinvigda” tycker att man har en skruv lös… 

På Div1-Saaben blev det bara lättare underhåll under dagen, Kenneth är ju en försiktig (?) kille så han sparade på grejerna…
Körningen gick riktigt bra och det blev inga direkta skador på bilen, chaufförn är säkert inte nöjd med sin insats men jag tycker det gick riktigt bra för att vara helt utan test och noll förbedelser. Det blev B-final men där ville inte bilen iväg från plattan så då var det slutkört. Kan lova att det ryckte våldsamt i gasfoten hela dagen för undertecknad!!

Söndag
RM-Skellefteå

Regnet hängde i luften hela morgonen men det blev bara lite stänk så däckvalet var enkelt. Banan var välpreppad och allt kändes ganska bra innan träningen. Fick inte till nåt kanonvarv på tidsträningen men det kändes att attacken började komma och det blev en 2:a tid efter John Eriksson.

Heat 1
Hyffsad start men sist iväg ändå, hittade några luckor genom fältet och var ganska snabbt uppe på andra plats, laddade hårt in mot sista böj och kunde smita förbi Mörtsell och vinna heatet med en 2:a tid i omgången.

Heat 2
Kände vid däcksrensningen att kopplingen var skum och ute på plattan hände ingenting när jag tryckte på pedalen. Kopplingen behagade alltså försvinna hastigt & lustigt precis före start, det var inga snälla och vänliga tankar innanför hjälmen just då. Slog i ettan när det blev grönt men det blev ju motorstopp direkt, hankade igång på startmotorn och när bilen startade funkade kopplingen helt plötsligt igen. Övriga fältet var försvunnet för länge sen men hornen var långt utanför hjälmen nu så det blev tre varv för att avreagera sig och samtidigt testa kopplingskräket ordentligt. Tyvärr (?) funkade kopplingen klanderfritt…
Inga fel hittades på kopplingen men vi böt i alla fall kopplingsarmen inför tredje omgången.

Heat 3
Lite för höga varv och hjulspinn är lika med sist iväg men efter krönet låg jag tvåa, jagade snabbåkande Wall in i mål och fick en 4:e tid i omgången vilket betydde trea in i A-final. Kopplingen funkade prickfritt…

A-Final
Startspår tre i andra led och hade Öhlin bredvid, när det blev grönt försvann Folkan som ett skott och Bendixen susade förbi från sista led. Hjälplöst sist igen men tog några placeringar direkt uppför krönet, plockade några placeringar till eftersom och sen var det ”bara” Engstrand att försöka köra om. Han körde rutinerat och bra och lämnade inga luckor, försökte hitta andra spår överallt men en snabb Toyota med Ydrefalk i låg tätt bakom så man fick se till att täcka upp själv också. Var upp jämsides några gånger men kom aldrig förbi utan tävlingen vanns av Per Engstrand före undertecknad och trea kom Patrik Ydrefalk.

Summering
Farten finns kvar!!
Efter Piteåtävlingen kändes det inte bra men på Klutmarksbanan där det är svårkört och lite mer Rallycross än Racing kändes det klart bättre. Nu har det stukade självförtroendet både hos chaufför och övriga team blivit klart bättre och vi har också konstaterat att bilen går bra. Den kräver högre varv nu än med fjolårsmotorn men annars är det inga problem. Kopplingsbekymmren måste lösas innan nästa race plus att handleder och nacke hos piloten behöver vilas, just nu är man inte så tuff utan gnäller mest över olika krämpor. Arvika-krachen sitter i än…

//Jonas 
  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s