Tvåa i Strängnäs…

Strängnäsresan började med ett litet haveri på bussen efter bara 6 mil, en slang till motorvärmaren pensionerade sig. Det blev snabbrep på E4:an men det har vi gjort förr så det var ganska lungt, det besvärligaste var att man blev dränkt av 85 gradig kylarvätska där man låg och skruvade under bussen.
Väl framme på motorstadion hade vi en lugn onsdagkväll och (jäkligt varm) torsdag förmiddag i väntan på racet.

Warm up & tidskval x 2
Kändes väl ok men inte mer, nya sträckningen var riktigt besvärlig att komma underfund med. På första tidskvalet blev det en 5:e tid och på andra la bilen av efter halva kvalet, började bara gå på 2-3 cylindrar så första tanken var att vi glömt att tanka…
Efter bärgning till depån startade bilkräket igen och gick utmärkt, inga fel hittades trots intensiv felsökning :(

Heat 1
Precis innan det var våran tur kom felet tillbaka och bilen gick illa igen, efter snabbfelsökning på hög nivå hittades tillslut felet, kabelbrott i en kontakt till tändmodulen. Två-minutersklockan var nu startad så det blev en raggarlagning med avbitaren och snabbt iväg till plattan, turligt nog hann vi precis innan tiden gick ut..
När 3:an skulle läggas i på startrakan var det stopp i lådan, växelspaken stannade i friläge men 2:ans växel låg i så efter lite tvekan körde jag vidare. Strängnäsbanan ska inte köras på en växel och framförallt inte på 2:an så det blev otäckt höga varv på många ställen, tillråga på allt blev bilen 2-3 cylindrig igen efter ett tag. Trots dessa bekymmer blev det en 5:e tid i omgången, detta på grund av misstag från andra förare i sina heat. För en gångs skull kan man snacka om lite flyt!

Heat 2
Vi hann nu löda kontakterna och fixa växlingen så bilen var i hyffsat skick på plattan, sist iväg som vanligt och hamnade bakom Dahl i alternativet direkt. Jagade honom hela heatet och försökte hitta nånstans att köra om men det var för trångt så det sket sig. Det gick ändå ganska fort så vi tog oss upp genom fältet till 2:a & 3:e plats vid målgång och det blev en 5:e tid. Bilen funkade nu riktigt bra trots ”tvåhjulning” på några ställen. Efter heatet visade loggen däremot dryga 110 graders motortemp vid målgång, kanske inte så konstigt för det var ruggigt varmt ute…

Heat 3 blev inställt för våran del eftersom arrangören låg efter rejält i tidsplanen, inte kul men bara gilla läget eftersom vi bara var ”supportklass” dagen till ära. Detta innebar att de sex snabbaste tiderna/förarna från kval 1 & 2 var klara för A-final och bland dessa fanns corsan med. Kul förstås men det hade varit roligare att köra om A-finalplatserna som vanligt.

A-Final
På grund av ännu mera förseningar blev våran final flyttad till sist, självklart var det viktigt att storfräsarnas finaler kunde köras i någorlunda TV-ljus…
Det hann regna lite innan det var våran tur så däckvalet var svårt, valde efter mycket vånda tillslut fullskurna Kumho. Ytterligare förseningar gjorde att när starten gick var det riktigt mörkt, alldeles för mörkt för att köra Rallycross egentligen. Inget vidare grepp i Kumho-däcken på plattan så sist iväg igen, tog alternativet direkt och hamnade där bakom Dahl igen. Hade sen en liten kamp med honom i några kurvor och kom loss tillslut, kunde ta några placeringar till på bla andras misstag och kom upp som tvåa efter några varv. Jagade sen ledande Engstand men däcken gick nu på tok för varma så jag kom bara marginellt närmare. Slutade alltså tvåa efter Engstrand i sin BMW och trea slutade Dahl i sin Volvo S40.


Trasiga finaldäck

Summering
Efter en tuff start med tekniska problem slutade tävlingen riktigt bra, vi hittade hyffsade inställningar på bilen och har lärt oss en del om nya banan vilket kan vara bra för framtiden. Synd bara att vi inte fick en enda sekund TV-tid, hade i alla fall mina förhoppningar om det när jag beslutade att åka 200 mil för en inbjudningstävling. En tävling som denna kostar en himla massa pengar att köra med resa, mat, slitage på bil, däck mm så med några minuters TV-tid hade det kanske känts som en bättre investering. Trots mörkret i finalen bjöd vi förhoppningsvis publiken som var på plats på lite underhållning och det är ju trots allt det viktigaste…

/Jonas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s