Stopp i A-finalen…

Det blev bara ett halvt varv i A-finalen på Kalixbanan i lördags, sen var det slutkört pga vänster drivknut kastade in handduken.

Vi hade specialtransport av Corsan till tävlingen, Kenneth Andersson tog bilen i sin buss och hängde med som mekaniker, det är ordning på den där Andersson!!
Kalix bjöd på finfint väder under dagen och det var ett riktigt bra startfält dagen till ära, supernationella klassen hade årets hittills bästa startfält i DM med kanoner som Fredrik Tiger och Tomas Öhman i spetsen.
Banan är både snabb, teknisk och rolig att köra så det kändes riktigt bra att få dra iväg på träningen, lite problem att ställa om till det dåliga fästet i Firestonedäcken och kopplingen kändes suspekt men annars funkade bilen bra.

Heat 1:
Bra med i starten och tog nån placering tidigt, stressade Johansson under första varvet och kom tillslut förbi och tog sikte på ledande Loggert, han höll högt tempo och valde alternativet redan på 2:a varvet. Försökte öka lite när det var fritt men gjorde också en tabbe som höll på att sluta med en snurrning så Loggert hann förbi när jag besökte alternativet. Kom tvåa i heatet och fick en 2:a tid i omgången efter Loggert.

Heat 2:
Hyffsad start men det var mer trafik i första böj, hamnade bakom Gustavsson och kom inte förbi förrän på 2:a varvet. Jagade sen Hjertberg och övertog ledningen när han tog alternativet, höll ledningen i mål och det blev en 3:e tid. Bra tid med tanke på trafiken under första varvet.

Heat 3:
Hyffsad start men åt Hjertberg och Loggert var man chanslös på startrakan, hamnade i trafik igen under första varvet men kunde jaga ikapp tillslut och slutade tvåa efter Loggert igen, 3:e tid i omgången. Redan under första varvet började det lukta bränsle och i slutet på racet luktade det fruktansvärt i bilen plus att det började bli fuktigt på golvet. I depån badades bilen med vatten för att inte förhindra en ”liten Opelbrasa” och felet var att en koppling från bränslepumpen pajjat. Oj vilken smäll det kunde ha blivit om det runnit bensin på katalysatorn eller en liten gnista nånstans…

A-Final:
Valde spår fem för att försöka ta rygg på Pettersson genom första böj, hade tyvärr inte en chans att hänga på när det blev grönt utan hamnade mitt i det JÄTTETÄTA dammet. Fick släppa av och försöka hitta banan och var klart sist. Snålt och bra spår genom första böj och tog några placeringar, in i kurva två låg jag trea efter Öhlin & Hjertberg och då kändes det jäkligt bra, i några sekunder…
Rassel & pang och ingen drivning kvar på höger framhjul! Drivknuten gav upp så man fick titta på resten av finalen utifrån bilen. Loggert vann välförtjänt efter snygg och snabb körning före Öhlin, Hjertberg, Pettersson, Jonsson och undertecknad.

Summering:
Det finns bra med fart i bilen, särskilt på en bana som tex Kalix där man kan ta med sig fart genom kurvorna. Det hade varit kul att få köra hela finalen och ge grabbarna en match om segern, men det hela går ju ut på att man ska köra bilen i mål, inte åka bärgare…:(
Början till knuthaveriet var nog redan i första kvalet när jag var ut & sladdade på kurbsen med fullt rattutslag, det sliter rejält på grejerna. Nu har man lärt sig att knutarna ska bytas direkt efter man varit på såna utsvävningar, det borde man egentligen redan ha lärt sig vid det här laget…

/Jonas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s