Racerapport DM-Älvsbyn…

Som väntat var inte vädergudarna på topphumör i lördags, regnet hängde i luften hela morron och lagom till andra omgången var banan ”lätt fuktig” av regnliknande nederbörd…

Träningen:
Svårt att välja däck eftersom asfalten var torr och gruset blött, valde iaf Indy och det var snorhalt!
På första varvet åkte kopplingspedalen i botten och sen stannande den kvar där. Körde ändå träningen klart utan koppling för att slippa åka ut igen före första heatet, misstänkte att det skulle bli storskruvning och att vi skulle behöva alla minuter som fanns för att hinna klart till första omgången…

STOR och SNABB-skruvning blev det också. Bort med framvagn, drivaxlar mm på båda sidor, ur med drevsatsen, bort med motorfästen, lös med växellådshuset och byte av havererad kopplingscylinder. Tillbaka med allt i omvänd ordning och grabbarna hann precis till första omgången, snacka om god tajming!   

Heat 1:
Valde Indy igen eftersom värsta smäcken var borta i spåret. Startade inte bra men var nog trea efter första kurvan ändå, tog alternativet direkt och kunde sen köra ostört och tillslut vinna heatet med snabbaste tiden. Tendenser till kopplingsslir på sista varvet men det hann vi inte åtgärda till andra omgången eftersom den kördes direkt.
Heat 2:
Nu var regnandet igång så grova rallydäck åkte på. Ingen lysande start nu heller, kraftigt slirande koppling var kanske en bidragande orsak??
Kunde vinna heatet trots kopplingsslirandet och det blev en 2:a tid.
Det luktade bränd olja i bilen så jag misstänkte olja på kopplingen…

Dags för STOR och SNABB-skruvning igen, lös med hela skiten igen som tidigare och bilen hann vi aldrig tvätta så det blev lite ”lätt grisigt” den här gången. Med lådan på bänken igen kunde vi konstatera att tätningen på ingående axeln var kass och därför var det fullt med olja på lamellen.
Snabbt byte av tätning och ihop med allt igen, den här gången med reservkopplingen monterad. Det gick åt skogen så det blev byte till den oljebadade kopplingen och ihop med allt igen. Vi hann inte till 3:e omgången men med några minuters marginal till A-finalen, en baggis!?
A-final:
Fortfarande regn alltså rallydäck igen, redan på däcksrensningen försvann kopplingen och tempen steg innanför hjälmen! Pumpade som en galning med vänsterfoten för att hålla lite tryck fram till starten och fick på en fullträff i blötan och var nog först på ettan. När det var dags för växling var kopplingen helt borta och försprånget likaså, det lät inte vackert i lådan när tvåan och trean skulle i med våld  :(
Tappade en del på täten men kunde ta alternativet som första bil och sen köra med fritt spår i jakten på Jocke Andersson i täten. Väl ikapp blev man nersprutad med lera så sikten var noll ett tag men när Jocke tog alternativet var det fritt spår igen och det var bara att försöka köra försiktigt och växla bestämt. Det funkade och det blev alltså en förstaplats i DM-premiären!
Tvåa kom Jocke Andersson och trea Daniel Wikgren.


Lätt skitig…

Summering:
Tävlingen slutade alltså på bästa sätt trots stora problem under dagen. Detta tack vare teamets mekaniker Fredde, Urban, Stefan, Tommy och Hans som (igen) fick visa sig på styva linan och fixa och trixa med en bil som piloten är expert på att ha sönder. Trots lera från tårna till hårfästet (det är högt här & var) och megabråttom löste killarna problemen eftersom så att bilen i alla fall var körbar, IMPONERANDE!
Ingen konst att vara Spak-apa och teamchef i Team ÖRC med såna medhjälpare, bara att lyfta på hatten och tacka för ett jäkligt bra jobb! 
Tack också till kock-Per som såg till att maten var förstklassig, igen!!

Nu har det sanerats och skruvats idag och imorrn ska det beställas lite nya prylers till kopplingen. Lite meckning och nya konstruktioner kring slavcylindern ska det också bli i veckan.
Till helgen ska det gasas i Skellefteå, DM-tävling nr 2 står på programmet!

//JÖ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s